Hai Follower !

Monday 14 December 2015

Kuala Sepetang Eco Tourism

hai

kita sambung entry HOGA eh ? ok, setelah selesai membuat lawatan di HOGA, kami bergerak menuju ke homestay yang terletak di Kampung Menteri di Kuala Sepetang. Najib, selaku AJK penginapan dah deal dengan pakcik empunya homestay ni, dan dapat la 5 buah homestay untuk kami merehatkan diri untuk semalam di Kuala Sepetang ni, Alhamdulillah .. bagi aku, homestay tu sangat selesa, cuma jauh sikit la nak berjalan daripada bas nak ke homestay kami ... aku dengan kawan-kawan dapat homestay no 3, penuh liku -liku, dengan terpijak lopak air, dalam hujan petus ... hahaha

sampai sampai je, terus mak cik tuan punya homestay tu datang tanya kabo, rumah dia sebelah je pun.. hehe, dengan muka tak malu nya, kami mintak air batu dari makcik tu.. baik sungguh hati makcik ni, dua ketul besar air batu, ibu sirap, kuih apam kelapa dan mee goreng turut serta dihidangkan kepada kami :D Alhamdulillahhhhh, rezekii ... tak sia sia jalan jauh sikit :'), sementara tunggu air masak, kami tekedarah makan dulu apa yang dah terhidang sambil menonton tv Njoi :D . bila air dah masak, kami buat air teh O panas dengan sirap ais je .... brrpp ... Alhamdulillah ... haha

malam tu aku tak leh nak tido, diorang sume dah tido aku baru tido, dekat pukul 2 setengah pagi jugak la bru lelap mata ni, fuhh risau wehh sebab aktiviti esoknya ni under aku, last last tak leh tido kononnya tu, tertido jugakkk ...pagi esoknya diorang bising-bising cakap ada anjing bunyi pelik dekat dengan homestay kami tapi aku satu hape pun tak dengor ! haha

pagi esoknya, siap dah semua nak kumpul dekat simpang jalan besor dekat depan tu, pukul 7.30 pagi semua dah settle, siap dah mandi kemaskan diri semua, sekali nak pakai kasut, tetiba Lisa jerit, aku masa tu tengah usha usha kasut sebab kasut tu basah dek terpijak lopak semalamnya, Lisa campak kasut dia, keluar Cik Ti dari kasut si Lisa ni, berderau darah aku ! mencicit makhluk perosak tu larikan diri .. hishh

tanpa perlu dipanjangkan cerita, rupa-rupanya tak jauh pun kawasan homestay kami dengan Kuala Sepetang Eco Tourism ni, tak sampai 1 kilometer pun... hahaha, semangat kau siap naik bas. :p tapi apa salahnya kan, kemudahan dah ada :D. Encik Razali yang guide kami ni putuskan untuk kami melawat kilang arang dulu, kilang arang ni pun dekat sangat dengan simpang nak masuk ke Pusat Eko Perlancongan tu ... bayaran masuk ke kilang arang ni RM 5 untuk seorang :), lepas dah dapat penerangan dan taklimat tentang kilang arang ni, kami bergerak ke Pusat Eko pulak, bayaran masuk ke Pusat Eko ni pun RM 5, kalau pelajar sekolah ada potongan harga jadi RM 2 seorang :D

ok, untuk kilang arang tu, kita up satu entry lain lak eh ? sekarang kita layan dulu gambar di sekitar Pusat Eko Perlancongan Kuala Sepetang ni :) Sebelum layan gambar, klik SINI dulu :)

Board walk 1.5 km bersama model

Paya Bakau

pose nak cover perut

lepas berjalan sejauh 1.5 km, sebahagian dari kami menuju ke jeti untuk naik river cruise dan sebahagian lagi ke aktiviti semai bakau. River cruise ni dikenakan bayaran sebanyak RM 15 seorang (tapi kami dapat less :p), lecturer yang macam nak tanak naik pun naik jugak sudahnya .. satu bot lagi kauu ! lantak la dia, nak buat muka je manjang, nyampah pulak aku nengok. Astaghfirullahalazim... haha. Oh ye, semai bakau tak dikenakan apa apa bayaran. Since aku memang suka aktiviti yang naik-naik bot ni ... opkos aku tak lepaskan peluang untuk join walaupun kena bayarr :D

beratur ye anak anak, nanti terpeleset kalau gelojohh...

penerangan di dalam bot diberikan oleh En Razalee

pemandangan yang amat damai dan permai .. cewah

sepanjang cruise ni kami dapat la tengok landasan keretapi lama yang dah tak digunakan lagi .. dulu nya digunakan sebagai satu jalan pengangkutan untuk mengangkut bijih timah dan jugak kayu arang ke Taiping. Dapat jugak tengok kawasan perkampungan yang majoritinya didiami oleh kaum Cina. Kebanyakannya bekerja sebagai nelayan ... nampak la mereka menuai hasil kerang ... gambor je tak ada, nak tengok lebih lebih gi la sendiri :P

bagi yang tak join river cruise, mereka buat aktiviti semai pokok bakau :D

bergambar sikit dengan En Razalee. :)