Hai Follower !

Pages

Monday, 14 December 2015

Kilang Arang Kuala Sepetang


Hai


Kilang Arang di Kuala Sepetang yang kami gi ni dah menjangkau usia 128 tahun beroperasi dan ianya memang berhampiran sangat dengan Pusat Eko Perlancongan Paya Bakau Matang tu .. tak sampai satu kilometer pun jaraknya. Jadi, macam yang aku dah kata dalam entry NI, kami ke sini dulu pada pagi hari kedua fieldtrip tu.. bayaran masuk kilang arang ni RM 5, memang berbaloi la .. sebab bukan senang nak tengok proses pembuatan kayu arang ... tau beli je kat kedai untuk bakor sate ngn BBQ kan ? ha .. sekarang kita tengok pulak cara buat dan apa kelebihan kayu arang kat Kuala Sepetang ni.



kat kilang arang ni pun En Razalee yang berikan penerangan. Banyak juga ilmu yang boleh dapat kalau dengar dengan betul apa yang beliau sampaikan ... memang la agak berasap dan panas dekat dalam kilang ni .. tapi tahan je la kejap, bukan selalu rasa. haha



ok ini dia kayu bakau yang dah siap di potong dalam saiz yang sama. 75% kayu bakau ni akan dibogelkan  ditanggalkan kulitnya, untuk mengelakkan overheating bila dibakar nanti :D jenis bakau yang digunakan adalah bakau minyak kerana ianya lebih ringan. 





  • tanur arang (igloo)
  •  mempunyai 4 lubang dan 1 pintu
  •  6.7 m x 7 m (lebar x tinggi)
  • diperbuat daripada bata merah, tanah liat air dan pasir putih 
  •  berbentuk seperti igloo untuk memudahkan wap cepat berpusing dan keluar dari lubang yang    disediakan
  •  kayu bakau akan disusun secara menegak dan di apit dengan bata kecil
  •  lubang kecil di bawah tu adalah dikenali sebagai lubang pembakaran untuk kawal suhu dalam     tanur. 
  • saiz lubang pembakaran :  
  • 2ft*2ft : Hari 1-10 = api besar (83 Celcius)
  • 1ft*1ft : Hari ke 11-20 = api kecil (267 Celcius)
  • lubang pembakaran ditutup : Hari ke 21-30 = (38 Celcius) 





Tonne tu adalah jumlah tan arang yang akan dihasilkan setelah habis proses selama sebulan tu :)


untuk pengetahuan, 75% arang yang terhasil di kilang ini akan dieksport ke negara Jepun dan hanya 25% sahaja yang diperuntukkan untuk kegunaan dalam negara kita. Menurut En Razalee, masih kurang kesedaran lagi mengenai manfaat arang dalam kehidupan sehari-hari kita, masyarakat gemar mengaitkan arang hanya untuk kegunaan untuk masakan tapi masih tak mengetahui bahawa arang ni juga boleh memberikan manfaat kepada kesihatan kita. 


Pada tahun 1831, Profesor Touery dari Akademi Perubatan Perancis melakukan demonstrasi bagi menunjukkan betapa arang begitu istimewa dalam bidang klinikal. Di depan rakan sejawat dan para pelajarnya, dia menunjukkan aksi bahaya dengan meminum racun strychine yang telah dicampurkan arang.

Hasilnya, Touery tidak mengalami komplikasi berat dan masih bernyawa. Jika difikirkan secara logik, mustahil seseorang itu boleh terus bernyawa lebih-lebih lagi setelah mengambil racun. Tapi, mengapa bahan berbahaya itu tidak mendatangkan mudarat dan bagaimana hal luar biasa itu boleh berlaku?

Menurut Touery, sifat arang yang tidak berbau dan tidak mempunyai rasa, sebetulnya mampu menyerap 60 peratus zat beracun di dalam tubuh. Jika diminum, benda hitam itu akan masuk ke bahagian pencernaan seperti perut, usus kecil dan usus besar. Keberkesanannya akan dapat dilihat beberapa jam selepas di ambil. Hal ini berlaku kerana arang memiliki pori yang banyak dan luas hinggakan keupayaan menyerap menjadi sangat tinggi.  

(Sumber diperoleh dari: DARK of MYSTERY)



Sementara di negara Jepun, arang digunakan sebagai komponen utama dalam acara minum teh, digunakan untuk meningkatkan penghasilan tanaman, dijadikan pembasmi bau yang tidak menyenangkan di dapur dan peti ais, pasu bunga, perhiasan meja dan dinding rumah. Di Taiwan, bahkan mereka menjadikan arang sebagai baju, selimut dan kain langsir. 


nampak ? banyakkk sangat kelebihan arang ni untuk kita sebenarnya, tapi sayang... rakyat negara kita sendiri tak sedar bahawa negara kita ni berupaya menghasilkan arang yang bermutu tinggi di pasaran antarabangsa. 


Berminat nak baca lagi tentang ARANG?  klik link kat bawah ni:

  1. Arang Terbaik Asia - Kosmo Online
  2. Di Sebalik Hitam Arang di Kuala Sepetang - Perak News


Kesimpulannya, sama-sama la kita jaga ekosistem di negara kita ni ... kalau bukan kita nak jaga, siapa lagi ? sedih bila tengok ramai yang mudah sangat campak sampah khususnya polystyrene dan plastik dekat longkang dan sungai .. tahukah awak-awak semua, sampah sampah tu akan di bawa sehingga ke laut dan akhirnya tersangkut di akar-akar bakau ? 



dan akhirnya apa jadi ? keluar la ketam-ketam dari dalam selut bakau tu.. tertarik kepada sampah plastik dan polystyrene yang dibuang tadi tu .. ketam-ketam tu sepit guna penyepit mereka ... gigit dan makan polystyrene tu sikit sikit @_@




bila ketam tu besor, manusia pun tangkap, jual, kita pun beli ... masak gulai lemak cili padi, nah kauu terangkat dia punya umpphhh ! tanpa sedar rupanya bahan kimia yang ada dalam badan ketam tadi tu dah masuk badan kita ! sudahnya, macam macam penyakit yang ada, yang dikesan... sebab apa ? yes, sebab pemakanan kita ... haiwan yang kita makan, makan sampah yang kita buang, sampah kita yang ada bahan kimia =='


ok iklan



oleh itu, saya sebagai pelajar Sains Sumber Asli ingin menyeru semua yang ada kat muka bumi ni untuk menjaga kebersihan alam sekitar kita ... buangla sampah di tempat yang sepatutnya... bukan main baling je sesuka hati .. ingat kesannya kepada generasi kita yang akan datang. bukan ingat kesan kepada sektor perlancongan je, kesihatan tu lagi penting ! kalau dah kotor, jadah nye nak sihat ! ni bukan marah ye... ni ayat penegasan.



psstt,teringat gi Pantai Sri Tujuh baru baru ni, bapak banyak gilaaa sampahh !! sakit mata aku tengok orang main campak pampers anak kat longgokan tu ... please la, takkan langsung tak ade kesedaran walau sikit pun ? :'( 


ok , sape nak bercuti atau nak balik kampung dia kat Miri, SARAWAK ? boleh tengok kat SINI untuk tiket murah . k adios 









No comments:

Post a comment

Tweet Tweet