Hai Follower !

Pages

Sunday, 15 November 2015

Kerepek Belinjau

Hai semua !


hari ni kita cerita tentang kerepek belinjau ok ? apa itu kerepek belinjau ? ada sesetengah orang yang panggil dengan nama lain, melinja, melinjo, malinjau ... tapi semuanya merujuk kepada kerepek yang sama.


-kerepek belinjau yang telah siap digoreng-


sesiapa yang baru dengar atau baru tahu tentang kewujudan kerepek ni boleh klik pada perkataan kerepek belinjau yang aku bold kan kat atas tu kalau berminat nak tahu lebih mendalam tentang cara pembuatannya boleh la google sendiri... banyakkan membaca , jangan semua nak harap orang suap je ilmu tuu . haha


kenapa aku nak cerita tentang kerepek belinjau ni tiba-tiba ? sebabnya aku ada kenangan , tak tahu la nak kategorikan dalam kategori kenangan pahit ke manis. tapi peristiwa yang aku alami membuatkan aku fikir berkali-kali untuk masukkan kerepek ni dalam mulut aku lagi lepas kejadian tu . :'D


alkisahnya, aku suka sangat makan kerepek kerepek, kerepek belinjau adalah salah satunya yang aku gemar jadikan cekedis ringan sewaktu menonton tv. aku dah lupa bila kejadian ni berlaku tapi seingat aku ianya terjadi lebih kurang masa kita masih dalam musim raya aidilfitri .


adik beradik aku memang cukup suka belikan emak kerepek kerepek untuk dibuat sebagai kuih raya, bukan setakat untuk menjamu tetamu yang datang je tapi lebih kepada untuk kudapan kami sendiri sebenarnya. haha.


jadi, dalam banyak banyak kerepek yang dibeli adalah juga terselit kerepek belinjau ni ... kerepek belinjau ni orang cakap, (mak abah cakap) "jangan makan banyak-banyak nanti mabuk"-tapi aku sebagai anak biasa la, selagi tak kena batang hidung sendiri selagi tu tak dengor nasihat =_='. tambahan pulak, kerepek belinjau yang abang aku beli tu siap ditabur dengan serbuk pedas lagi .. fuhh, punya la sedap ... hilang pahit belinjau tu .. rasa macam jajan biasa je ... perghh , memang mantap la rasa dia !


yang aku ingat, berbekalkan secawan air nenas yang mak aku buat dan sebekas tinggi kerepek belinjau pedas, aku melarikan diri ke ruang tamu depan, keluarga aku pulak tengah berkumpul dekat ruang tamu tengah, kiranya aku ni macam nak feeling makan sesorang la, tanak kongsi ngn sesiapa .... benda sedap weh nanti cepat habis, dah la tinggal satu tupperware ni je ! mana boleh kongsi ! *hati busuk*


dan... makan lah seorang azza mastura akan kerepek belinjau tersebut tanpa tahu erti berhenti sampai la dah nak habis satu bekas tu ... sebelum ni , aku akan berenti makan sebab pahit rasa kerepek belinjau yang original tu ... tapi kali ni dah rasa macam jajan biasa, melantak tak hingattt !

kunyah kunyah kerepek, minum air nenas, kunyah kunyah lagi, minum air nenas, tengok TV, pergh heaven rasanya. sampai la satu ketika .....


aku rasa pening-pening lalat, ntah la, rasa macam siling rumah tak statik.. semua benda aku nampak bergerak je secara perlahan lahan ... eh dah kenapa aku ni ? rasanya ok je tadi .. tapi waktu tu aku tak fikir pun sebab kerepek belinjau yang aku pelahap banyak tu ... aku fikir air nenas tu yang buat aku alah ...


aku pun bingkas bangun, letak air nenas yang aku amek tadi dalam peti ais, buh tupperware berisi kerepek tadi kat rak dan aku terus minum air masak banyak banyak. rasa memang tak sedap je kepala, perut semua ... rasa nak muntah.


masuk bilik air ... bluerkkkk ! habis keluar semua yang aku makan tadi, ah sudahh .... aku dah fikir agaknya tak leh makan kerepek belinjau sambil minum air nenas kot ... (hakikatnya tak boleh makan kerepek belinjau banyak banyak ! HAHA). lepas muntah, rasa dah ok sikit tapi still terawang awang lagi badannya.


aku pun bakar satu labu bawang putih ... konon nak makan bagi hilang angin dalam badan, selesai bakar ... aku bawak masuk bilik sebab aku fikir nak baring je ... tak larat nak berdiri lama lama dah ... tengah tengah kupas kulit bawang putih yang aku dah bakar tu ... bau bawang putih menyengat masuk hidung ... rasa loya kembali lagi .... masa tu dah pukul 2 pagi kalau tak silap sebab mak abah semua dah masuk bilik...


aku dah tak boleh tahan... aku campak je bawang putih yang ada kat tangan aku tu berlari ke luar sambil kedua-dua tangan tekup kat mulut. tak bermaksud aku tekup tangan tu aku dapat tahan dari ter-bluerkkk, tapi aku tekup tangan kat mulut tu sebab aku dahh ter-bluerkkk dah pun ... habis lantai bilik. sampai ke lantai depan bilik mak pun terpalit sama ...disebabkan aku berlari nak ke bilik air tu la...


keluar dari bilik air, aku pandang lesu je ke arah disaster yang telah aku buat, aku terus campak diri aku atas katil dan ZzZzzz >..< tak larat wehhhhhh !


besok pagi nya mak aku tak memasal tolong mopkan isi perut aku dah muntahkan keluor tu... sambil bebel sebab aku makan kerepek belinjau tu banyak sangat ... "tak ingat dunia" mak aku kata. hewhew . kasih ibu ni lain tau , dia bebel bebel dia tolong gak anak dia yang pilekk habis ni . HAHA . nak  buat macamana mak, terlajak perahu boleh diundur, terlajak makan kerepek belinjau banyak sangat, mabuk jawapannya ! haaa mendapat kau azza !


nasihat aku, cakap orang tua tu dengar la, ada manfaatnya setiap apa yang mereka nasihatkan tu ... bukan saje saje mereka tak bagi ... jangan jadi macam aku, terus serik nak makan kerepek belinjau... haha kalau sebelum ni ... pantang nampak ... sekarang ni, aku nampak je orang makan kerepek belinjau, aku terus cakap, "jangan makan banyak-banyak ...mabuk nanti, betul ... tak tipu".


akhir kata, jaga diri, jaga pemakanan dan klik SINI


bye folks








4 comments:

  1. rsnyer pernah makan sekali.. cik en pun suka makan kerepek dari cekedi yang byk perasa tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedap kan ? tapi jangan makan kerepek belinjau ni banyak banyak cik en .... mabuk macam saye nanti .. haru ! haha

      Delete
  2. eee...teruknya...anak derhaka..

    ReplyDelete

Tweet Tweet